Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

v. 17 n. 42 jan./jun. 2025

Public policies, democracy and racism: the role of civil society in the CNPIR

DOI
https://doi.org/10.51206/elegis.v17i42.825
Submitted
November 17, 2022
Published
2025-02-21

Abstract

This article analyzes the struggle for social rights carried out by representatives of civil society in the National Council for Racial Equality (CNPIR). It is a space for social participation that includes representatives of social movements and non-governmental organizations, as well as government representatives. This qualitative research was carried out from 2018 to 2021, through interviews with CNPIR members who represent civil society and document analysis of official meeting records, as well as on-site visits. The following indicators were used based on these data: associative trajectory, representativeness and activism. It was found that counselors fight for social rights by facing structural racism associated with their own associative and participatory trajectory within the Council. The identity in the social struggles and the recognition of the heterogeneity of these counselors is an important result from the analyzed data, as they are subjects who recognized themselves in the struggle, in the difference, and with the same agenda: facing structural racism, fighting for more public policies to the blacks, to articulate
with the social movements, in particular with the Black Movement, in the search for the expansion of social rights, and access and expansion of public policies in a universal way.

References

  1. ABERS, Rebecca; SERAFIM, Lizandra; TATAGIBA, Luciana. Repertórios de interação estado-sociedade em um estado heterogêneo: a experiência na Era Lula. Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 57, n. 2, p. 325–357, 2014.
  2. ALMEIDA, Débora Rezende. Dilemas e virtudes da institucionalização da participação. In: SILVA, Eduardo Moreira da; SOARES, Leonardo Barros (org.) Experiências de participação institucionalizada. Belo Horizonte: UFMG/FAFICH, 2013.
  3. ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.
  4. AVELINO, Daniel Pitangueira de; ALENCAR, Joana Luiza Oliveira; COSTA, Pedro Caio Borges. Colegiados nacionais de políticas públicas em contexto de mudanças: equipes de apoio e estratégias de sobrevivência. Brasília, DF: Ipea, 2017.
  5. AVRITZER, Leonardo. Sociedade civil e democratização. Belo Horizonte: Del Rey, 1994.
  6. AVRITZER, Leonardo. Instituições participativas e desenho institucional: algumas considerações sobre a variação da participação no Brasil democrático. Opinião Pública, v. 14, n. 1, p. 43–64, 2008.
  7. AVRITZER, Leonardo. Sociedade civil e Estado no Brasil: da autonomia à interdependência política. Opinião Pública, v. 18, n. 2, p. 383–398, 2012.
  8. DAGNINO, Evelina. Sociedade civil e espaços públicos. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
  9. FERNANDES, Eduardo Georjão. Desafios contemporâneos para o estudo dos movimentos sociais: entrevista com Donatella della Porta. Psicologia Política, v. 19, n. 45, p. 382–390, 2019.
  10. GALTUNG, Johan. Cultural violence. Journal of Peace Research, SAGE Publications, v. 27, n. 3, p. 291–305, 1990. DOI: 10.1177/0022343390027003005. Disponível em: https://www.galtung-institut.de/wp-content/uploads/2015/12/Cultural-Violence-Galtung.pdf. Acesso em: 17 jan. 2025.
  11. GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.
  12. GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais e redes de mobilizações civis no Brasil contemporâneo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
  13. GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS SOBRE DEMOCRACIA, SOCIEDADE CIVIL E SERVIÇO SOCIAL. Relatório do estudo e base de dados oficiais de pesquisa. Brasília, DF: GEPEDSS, 2021. Disponível em: https://unbbr-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/felipe_portela_unb_br/ESr3vbqVOH5Lnt8IaXVCCgwBgzhWFE0oLLEKaUOPykrS9Q?e=uVBJgI. Acesso em: 14 fev. 2025.
  14. HAGUETTE, T. M. F. Metodologias qualitativas na sociologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 1987.
  15. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Síntese de Indicadores Sociais: em 2019, proporção de pobres cai para 24,7% e extrema pobreza se mantém em 6,5% da população. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-denoticias/releases/29431-sintese-de-indicadores-sociais-em-2019-proporcao-de-pobres-cai-para-247-eextrema-pobreza-se-mantem-em-65-da-populacao. Acesso em: 17 jan. 2025.
  16. MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.); DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
  17. MOORE, Carlos. Racismo e sociedade: novas bases epistemiológicas para entender o racismo. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2009.
  18. NEVES, Ângela Vieira. Cultura política e democracia participativa: um estudo sobre o orçamento participativo. Rio de Janeiro: Gramma, 2008.
  19. NEVES, Ângela Vieira. Os desafios da representação da sociedade civil nos arranjos participativos: em xeque a questão do controle social. In: NEVES, Ângela Vieira; CASTRO, Alba Tereza B. de (org.) Democracia e participação social. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília, 2012.
  20. NEVES, Ângela Vieira. Democracia e participação social: desafios contemporâneos. Campinas: Papel Social, 2016.
  21. PATEMAN, Caroline. Participation and democratic theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1970.
  22. SCHERER-WARREN, Ilse. Dos movimentos sociais às manifestações de rua: o ativismo emergente no Brasil. Em Debate, Universidade Federal de Santa Catarina, v. 13, n. 28, p. 13–26, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/2175-7984.2014v13n28p13. Acesso em: 16 jan. 2025.