Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Dossiê Parlamentos e Comunicação Pública

V. 14 N. 36 Set./Dez. 2021

FLOORS LIVE: A BROADCASTING/WEBCASTING MAPPING OF AMERICAN CONTINENT PARLIAMENTS

DOI
https://doi.org/10.51206/elegis.v14i36.692
Submitted
April 26, 2021
Published
2021-11-03

Abstract

This paper presents an unprecedented investigation of the extent to which national parliaments in the countries of the American continent use live video broadcasts and webcasts of plenary sessions as a means for transparency, publicity and encouraging accountability. Data collected through direct systematic observation of plenary sessions shows that 51 among 55 legislative houses offer at least one means for the public to watch real-time discussions and decisions from the most important arena of the Legislative Branch. Considering the multiple formats offered, we have classified broadcasts in four informative categories, which imply different levels of transparency and publicity. To conclude, for most parliaments there is the challenge of qualifying the information from the live broadcasts of the plenary sessions to broaden understanding, promote greater interactivity and increase the degree of public engagement.

References

  1. AGORA. Portal for Parliamentary Development. 2019. Disponí­vel em: https://agora-parl.org/resources/aoe/transparency-in-parliament. Acesso em: 14 nov. 2019.
  2. BARRETO, Rachel Cardoso. Tribuna ao vivo: discussão, representação e os avessos suscitados pela midiatização do parlamento. 2018. 295 f. Tese (Doutorado em Ciência Polí­tica) - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, 2018.
  3. BARROS, Antônio Teixeira; BERNARDES, Cristiane Brum; RODRIGUES, Malena Rehbein. O discurso fundador das mí­dias legislativas da câmara dos deputados. E-Legis - Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação da Câmara dos Deputados, Brasí­lia, v.7, n. 14, p. 7-25, maio/ago. 2014. Disponí­vel em: http://e-legis.camara.leg.br/cefor/index.php/e-legis/article/view/184. Acesso em: 17 nov. 2019.
  4. BEETHAM, David. Parliament and democracy in the twenty-first century: A guide to good practice. Geneva: Inter-parliamentary Union, 2006. E-book. Disponí­vel em: http://archive.ipu.org/PDF/publications/democracy_en.pdf. Acesso em: 14 nov. 2019.
  5. BERNARDES, Cristiane Brum. Parlamentares × jornalistas: a dinâmica polí­tica das mí­dias legislativas da Câmara dos Deputados. Revista Sociedade e Estado, Brasí­lia, v. 28, n. 3, p. 663-689, set./dez. 2013b. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/pdf/se/v28n3/a11v28n3.pdf. Acesso em: 28 jul. 2020.
  6. BRAGA, José Luiz. Lógicas da mí­dia, lógicas da midiatização? In.: FAUSTO NETO, Antonio; ANSELMINO, Natalia Raimondo; GINDIN, Irene Lis (ed.). Relatos de investigaciones sobre mediatizaciones. Rosario: UNR Editora. 2015, p. 15-32. E-book. Disponí­vel em: https://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/4965/relatos.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 11 set. 2020.
  7. CANADA. Senate modernization: moving forward - Part I. 2016. Disponí­vel em: https://sencanada.ca/content/sen/committee/421/MDRN/reports/MDRN_FINAL_FirstReport_webversion_e.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.
  8. CANNITO, Newton. A televisão na era digital: interatividade, convergência e novos modelos de negócios. São Paulo: Summus, 2010.
  9. CARLÓN, Mário. Do cinematográfico ao televisivo: metatelevisão, linguagem e temporalidade. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 2012.
  10. COLEMAN, Stephen. New mediation and direct representation: reconceptualizing representation in the digital age. New Media & Society, London, v. 7, n. 2, p. 177-198, abr. 2005.
  11. COSSON, Rildo. Letramento polí­tico: trilhas abertas em um campo minado. E-Legis - Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação da Câmara dos Deputados, Brasí­lia, v. 4, n. 7, p. 49-58, nov. 2011. Disponí­vel em: http://e-legis.camara.leg.br/cefor/index.php/e-legis/article/view/90/76. Acesso em: 14 nov. 2019.
  12. CRAIN, Mark; GOFF, Brian. Televised legislatures: political information, technology, and public choice. Norwell: Kluwer Academic Publishers, 1988.
  13. CURTIN, Deirdre; MEIJER, Albert Jacob. Does transparency strengthen legitimacy? Information Polity, v. 11, n. 2, p. 109-122, out. 2006. Disponí­vel em: https://www.researchgate.net/publication/228993285_Does_Transparency_Strengthen_Legitimacy#:~:text=We%20conclude%20that%20transparency%20is,complicated%20than%20creating%20fancy%20websites. Acesso em: 14 nov. 2019.
  14. DECLARAÇíO PARA A ABERTURA E TRANSPARÊNCIA PARLAMENTAR. 2012. Disponí­vel em: https://openingparliament.org/static/pdfs/portuguese.pdf. Acesso em: 14 nov. 2019.
  15. D"™ANDRÉA, Carlos. Conexões intermidiáticas entre transmissões audiovisuais ao vivo e redes sociais online: possibilidades e tensionamentos. Revista Comunicação Midiática, Bauru, v. 10, n. 2, p. 61-75, mai./ago. 2015. Disponí­vel em: https://www.academia.edu/7244881/Conex%C3%B5es_intermidi%C3%A1ticas_entre_transmiss%C3%B5es_audiovisuais_e_redes_sociais_online_possibilidades_e_tensionamentos. Acesso em: 17 nov. 2019.
  16. FILGUEIRAS, Fernando. Além da transparência: accountability e polí­tica da publicidade. Lua Nova, São Paulo, n. 84, p. 65-94, 2011. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-64452011000300004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 nov. 2019.
  17. FOX, Jonathan. Transparencia y Rendición de Cuentas. In: ACKERMAN, John (coord.). Más Allá Del Acceso a La Información: Transparencia, Rendición De Cuentas y Estado De Derecho. México, DF: Siglo XXI-UNAM, Instituto de Investigaciones Jurí­dicas-Universidad de Guadalajara-Cámara de Diputados-Centro Internacional de Estudios sobre la Transparencia y el Acceso a la Información, 2008, p. 174-198.
  18. FREITAS, Luiz Carlos Santana de. Jornalismo legislativo: Instrumento para a Cidadania. Brasí­lia, 2020. E-book. Disponí­vel em: http://abcpublica.org.br/biblioteca-digital/wp-content/uploads/2020/08/jornalismo-legislativo.pdf. Acesso em: 14 set. 2020.
  19. GOMES, Wilson; AMORIM, Paula Karini Dias Ferreira; ALMADA, Maria Paula. Novos desafios para a ideia de transparência pública. E-Compós, v. 21, n. 2, maio/ago. 2018. Disponí­vel em: http://dx.doi.org/10.30962/ec.1446. Acesso em: 30 ago. 2020.
  20. GRIFFITH, Jeffrey; LESTON-BANDEIRA, Cristina. How Are Parliaments Using New Media to Engage with Citizens? The Journal of Legislative Studies, London, v. 18, issues 3-4, p. 496-513, out. 2012.
  21. HAJER, Maarten. Authoritative Governance: Policy-making in the age of mediatization. Oxford: Oxford University Press, 2009.
  22. INTER-PARLIAMENTARY UNION. World e-Parliament Report 2018. 2018. E-book. Disponí­vel em: https://www.ipu.org/resources/publications/reports/2018-11/world-e-parliament-report-2018. Acesso em: 14 nov. 2019.
  23. ITU - INTERNATIONAL TELECOMMUNICATION UNION. Measuring digital development: Facts and figures 2019. 2019. Disponí­vel em: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/facts/FactsFigures2019.pdf. Acesso em: 14 set. 2020.
  24. LEMOS, Claudia; BARROS, Antonio; BERNARDES, Cristiane. Is a parliamentary TV channel useful for democracy? 2017. Disponí­vel em: https://www.panoramas.pitt.edu/larr/parliamentary-tv-channel-useful-democracy. Acesso em: 17 set. 2019.
  25. LEÓN, Mauro Arturo Rivera. Señales abiertas, parlamentos cerrados: luces y sombras de una evaluación televisiva. In: RODRíÍGUEZ, Alejandro Encinas; SALAS, Leticia (org.). Reflexiones y propuestas ciudadanas sobre el canal de televisión del Congreso de la Unión. México, DF: Senado de La República, 2014. p. 365-390. E-book. Disponí­vel em: http://bibliodigitalibd.senado.gob.mx/handle/123456789/2950. Acesso em: 14 nov. 2019.
  26. LESTON-BANDEIRA, Cristina. The pursuit of legitimacy as a key driver for public engagement: the European Parliament case. Parliamentary Affairs, v. 67, issue 2, p. 415-436, abr. 2014. Disponí­vel em: http://eprints.whiterose.ac.uk/91192/1/Pursuit_Legitimacy_For_Public_Engagement_EP_PA_FI. Acesso em: 20 jul. 2020.
  27. MAIA, Rousiley. Mí­dia e deliberação pública: mediações possí­veis. In: REUNIÃO ANUAL DA COMPÓS, XI, Rio de Janeiro, 2002. Disponí­vel em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_937.pdf. Acesso em: 14 set. 2020.
  28. MAIA, Rousiley. Mí­dia e vida pública – modos de abordagem. In.: MAIA, Rousiley; CASTRO, Maria Ceres Pimenta Spí­nola (org.). Mí­dia, esfera pública e identidades coletivas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
  29. MALAVAZI, Ademir. Manual de redação: Secretaria de Comunicação Social. Brasí­lia: Câmara dos Deputados, 2004.
  30. MARRIOTT, Stephanie. Live television: time, space and the broadcast event. London: SAGE Publications, 2007.
  31. MARTíÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios í s mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro, Editora UFRJ, 1997.
  32. MEYROWITZ, Joshua. No Sense of Place: the impact of electronic media on social Behavior. Oxford: Oxford University Press, 1985.
  33. MICHENER, Greg; BERSCH, Katherine. Identifying transparency. Information Polity,
  34. v. 18, n. 3, p. 233-242, 2013. Disponí­vel em: http://dx.doi.org/10.3233/ip-130299. Acesso em: 30 ago. 2020.
  35. MIXON JR., Franklin G.; UPADHYAYA, Kamal P.. Legislative television as political advertising: a public choice approach. Lincoln: iUniverse Inc., 2003.
  36. NATIONAL DEMOCRATIC INSTITUTE FOR INTERNATIONAL AFFAIRS. Toward the development of international standards for democratic legislatures: a discussion document for review by interested legislatures, donors and international organizations. E-book. 2007. Disponí­vel em: https://www.ndi.org/sites/default/files/2113_gov_standards_010107_5.pdf. Acesso em: 14 nov. 2019.
  37. RENAULT, Letí­cia. Comunicação e polí­tica nos canais de televisão do poder legislativo no Brasil. Belo Horizonte: Assembleia Legislativa do Estado de Minas Gerais, 2004.
  38. RIVERA, José Antonio Aguilar. Transparencia y democracia: claves para un concierto. 4ª ed. México, DF: Instituto Federal de Acceso A La Información Pública, 2008. E-book. Disponí­vel em: http://www.resi.org.mx/icainew_f/images/Biblioteca/Cuaderno%20transparencia/cuadernillo10.pdf. Acesso em: 14 nov. 2019.
  39. SANTOS, Maria de Lourdes dos. Mí­dia, parlamento e democracia: as TVs Legislativas como instrumento de accountability vertical no Brasil - a Câmara Municipal de Ribeirão Preto - SP. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇíO, XXVI, Belo Horizonte, 2003. Disponí­vel em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2003/www/pdf/2003_NP10_santos_maria.pdf. Acesso em: 14 set. 2020.
  40. SANTOS, Maria de Lourdes dos. TV Legislativa: TV Câmara de Ribeirão Preto e accountability. 2008. 190 f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2008.
  41. SANT"™ANNA, Francisco. Mí­dia das fontes: o difusor do jornalismo corporativo. 2006. Disponí­vel em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/santanna-francisco-midia-fontes.pdf. Acesso em: 17 nov. 2019.
  42. SANT"™ANNA, Francisco. Mí­dia das fontes: um novo ator no cenário jornalí­stico brasileiro - um olhar sobre a ação midiática do Senado Federal. Brasí­lia: Senado Federal, 2009.
  43. SCHEDLER, Andreas. ¿Qué es la rendición de cuentas? México, DF: Instituto Federal de Acceso a la Información Pública, 2004. E-book. Disponí­vel em: http://www.iepcjalisco.org.mx/sites/default/files/que_es_la_rendicion_de_cuentas.pdf. Acesso em: 14 nov. 2019.
  44. SURYADJAJA, Jennifer. The impact of selfie journalism: selfies in the world of news and how it impacts the world of reporting. 2016. Disponí­vel em: https://medium.com/@qriouskid/selfie-journalism-and-its-grand-impact-e64f65d519a1. Acesso em: 17 nov. 2019.
  45. URBINATI, Nadia. Crise e metamorfoses da democracia. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 28, n. 82, p. 5-16, jun. 2013. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/pdf/rbcsoc/v28n82/v28n82a01.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.
  46. VERÓN, Eliseo. Teoria da midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequências. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 13-19, jan./jun. 2014. Disponí­vel em: http://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/82928. Acesso em: 19 nov. 2019.