Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Relatos de Experiências

V. 15 N. 38 Maio/Ago. 2022

“THIS IS MY STORY”: ACCOUNT OF THE EXPERIENCE OF THE ORGANIZATIONAL MEMORY PRESERVATION IN THE FEDERAL SENATE OF BRAZIL

DOI
https://doi.org/10.51206/elegis.v15i38.761
Submitted
August 12, 2021
Published
2022-06-22

Abstract

This experience report details the realization of the project “This is my Story”, to rescue the memory of retired employees of the Federal Senate, in the light of the literature on Knowledge Management in organizations. The method is document analysis, based on institutional devices and the book itself. The analysis suggests that the action is a good example of organizational memory preservation in the public sector, in line with the literature and with the values ​​and strategic planning of the institution. The stages of socialization, externalization and combination of the dynamic knowledge creation model were identified, and that the initiative generated a feeling of belonging to a public that previously received little attention from the Administration. The contribution of the report is methodological, based on the details of actions that can serve as inspiration for initiatives by other public institutions, in valuing its retired staff.

References

  1. ALVES, J. C. Gerenciamento de Projetos, Fácil e Prático: 5 Princípios para o Sucesso do(a) Gerente. Brasília: Verbena Editora, 2018.
  2. ANTONELLO, C. S. Desenvolvimento de Projetos e Aprendizagem nas Organizações. In: Antonello, C. S. et al. (Org.) Aprendizagem organizacional no Brasil. Porto Alegre: Bookman, 2011.
  3. ANTONELLO, C. S.; GODOY, A. S. Aprendizagem organizacional e as Raízes de Sua Polissemia. In: ANTONELLO, C. S. et al. (Org.) Aprendizagem organizacional no Brasil. Porto Alegre: Bookman, 2011.
  4. ARGYRIS, C. Ensinando pessoas inteligentes a aprender. In: Gestão do conhecimento. Coleção Harvard Business Review (p. 185-203). Rio de Janeiro: Campus, 2000.
  5. BOTELHO, L. L. R.; VOGT, P., KAPELINSKI, F; KARNIKOWSKI, E. A., OLEGÁRIO, C. B. B.; EBERHARDT, G. M. Memória organizacional e o processo de gestão do conhecimento da Cooperativa de Trabalho de Catadores Unidos pela Natureza. COLÓQUIO - Revista do Desenvolvimento Regional, v. 18, n. 1, p. 206-220, 2021.
  6. BOYD, H.; WESTFALL, R.; STASCH, S. Marketing research: Text and cases (7th ed.). Irwin (Homewood, Ill.), USA, 1989.
  7. BRASIL. SENADO FEDERAL. Carta de Compromissos dos Servidores do Senado Federal. Ato da Comissão Diretora nº 5, de 5 de maio de 2015. [Boletim Administrativo do Senado Federal de 5 maio de 2015].
  8. COELHO, F. A., Jr. Descomplicando o Pensar Científico: provocações esclarecedoras para você refletir sobre sua pesquisa (1ª ed). Curitiba: CRV, 2020.
  9. COOPER, R. C.; SCHINDLER, P. S. Métodos de Pesquisa em Administração (12ª ed.) Porto Alegre: AMGH, 2016.
  10. CRANS, S.; BUDE, V.; BEAUSAERT, S.; SEGERS, M. Social informal learning and the role of learning climate: Toward a better understanding of the social side of learning among consultants. Human Resource Development Quarterly, v.22, n.83, p.17-32, 2021.
  11. DAMIAN, I. P. M.; MORO-CABERO, M. M. Diretrizes estratégicas baseadas nos fatores críticos de sucesso da gestão do conhecimento voltadas às características da memória organizacional. Informação & Sociedade, v. 30, n. 2, p. 36-49, 2020.
  12. DAVILA, G. A; FRAGA, B. D.; DIANA, J. B.; SPANHOL, F. J. O Ciclo de Gestão do Conhecimento na Prática: Um Estudo nos Núcleos Empresariais Catarinenses In: International Journal of Knowledge Engineering and Management (IJKEM), v.3, n. 7, p. 43-64, 2015.
  13. FEITOZA, R.; TELMO, F.; SILVA, A.; DUARTE, E. Memória organizacional na perspectiva da gestão de documentos, da informação e do conhecimento. Revista Gestão e Organizações, v.5, n.1, p.123-141, 2020.
  14. HUBER, G. P. Organizational Learning: The Contributing Processes and the Literatures. Organization Science, v 2, n. 1, p.88-115, 1991.
  15. KAJIMOTO, N.; VALENTIM, M. L. P. Aplicação do método storytelling de gestão do conhecimento para a constituição da memória organizacional do movimento Shindo Renmei. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília, v.10, n. 2, p.364-387, 2017.
  16. KOROBINSKI, R. R. O grande desafio empresarial de hoje: a gestão do conhecimento. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 6, n. 1, p. 82-96, 2007. MORESI, E. A. Inteligência organizacional: um referencial integrado. Ciência da Informação, Brasília, v. 30, n. 2, p. 54-62, 2001.
  17. NONAKA, I. A Empresa Criadora de Conhecimento. In: Gestão do conhecimento. Coleção Harvard Business Review. Rio de Janeiro: Campus, 2000, p.27-49.
  18. NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. The Knowledge Creating Company. New York: Oxford University Press, 1995.
  19. OLIVEIRA, Jr., M. M. Competências essenciais e conhecimento na empresa. In M. T. Fleury & M. M. Oliveira Júnior (Orgs.), Gestão estratégica do conhecimento: Integrando aprendizagem, conhecimento e competências (pp. 121-156). São Paulo: Atlas, 2001.
  20. QUINN, J.B.; ANDERSON P.; FINKELSTEIN, S. Gerenciando o intelecto profissional: Obtendo o máximo dos melhores. In: Klein, D. A. (Org). A gestão estratégica do capital intelectual: recursos para a economia baseada em conhecimento. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1998.
  21. ROBBINS, S. P.; JUDGE, T. A.; SOBRAL, F. Comportamento Organizacional: teoria e prática no contexto brasileiro. 14 ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.
  22. SCORSOLINI-COMIN, F.; INOCENTE, D. F.; MIURA, I. K. Aprendizagem organizacional e gestão do conhecimento: pautas para a gestão de pessoas. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 12, n. 2, p. 227-240, 2011.
  23. SENGE, P. M. Fifth discipline: The art and practice of the learning organization. New York: Doubleday, 1990.
  24. SORDI, J.O.; AZEVEDO, M.C. Análise de competências individuais e organizacionais associadas à prática de gestão do conhecimento. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, São Paulo, v. 10, n. 29, P. 391-407, 2008.
  25. SOUZA, Y. S. Organizações de aprendizagem ou aprendizagem organizacional. RAE-eletrônica, v.3, n.1, art.5, jan./jun., n.p., 2004. Disponível em: Organizações de aprendizagem ou aprendizagem organizacional (scielo.br) Acesso em: 18 mar. 2021.
  26. SPENDER, J.C. Gerenciando Sistemas de Conhecimento. In: Fleury, M. T. L., Oliveira, M. M. Gestão Estratégica do Conhecimento. São Paulo: Atlas, 2001.
  27. VARGAS-HERNÁNDEZ, J. G. Strategic Implications of Organizational Culture, Knowledge, Learning Organizations, and Innovation on Sustainable Organizations. In M. Ali (Eds.), Remote Work and Sustainable Changes for the Future of Global Business. IGI Global, 2021, p.96-118.