Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Dossiê Parlamentos e Comunicação Pública

V. 14 N. 36 Set./Dez. 2021

ARE THE OUTLIERS, OUTSIDERS? PROFILE OF STATE DEPUTIES “HEAVY USERS” OF DIGITAL MEDIA IN THE LEGISLATURE 2019-2023

DOI
https://doi.org/10.51206/elegis.v14i36.702
Submitted
May 3, 2021
Published
2021-11-03

Abstract

The purpose of this article is to make a study about the use of digital media by Brazilian state deputies in the 2019-2023 legislature. We will try to answer the following question: can parliamentarians intensive in the use of digital media in each unit of the Brazilian federation (outliers) also be considered “outsiders”, that is, parliamentarians who are new to political activity? To verify this phenomenon, we will focus on analyzing the use of the two public digital media most used by Brazilian state deputies in the 2019-2020 period: Facebook and Instagram, checking whether this use is associated with certain characteristics of the political career of the deputies. The results indicate that this phenomenon occurs on Instagram, but not on Facebook, that is, more recently used public social media are used more intensively by parliamentarians’ "outsiders".

References

  1. ALMEIDA, H. N. Representantes, representados e mí­dias sociais: mapeando o mecanismo de agendamento informacional. 2017. Tese de Doutorado em [Ciência Polí­tica]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).
  2. ALMEIDA, H. N. "Tamo junto?" Parlamentares e mí­dias sociais: uma tipologia dos padrões de atuação de deputados federais no Facebook. Sociedade e Cultura, 2020, 23.
  3. BARROS, A. T. ; BERNARDES, C. B. ; RODRIGUES, M. R. . Atuação Parlamentar Virtual: as estratégias dos Deputados Federais em seus Websites. E-Legis, v. 6, p. 18-42, 2015.
  4. BARR, R. R. Populists, Outsiders and Anti-Establishment Politics. Party Politics, v. 15, n. 1, 2009.
  5. BRAGA, S.; SAMPAIO, R.; CARLOMAGNO, M.; VIEIRA, F.; ANGELI, A.; SUHURT, J.. Eleições online em tempos de big data: Métodos e questões de pesquisa a partir das eleições municipais brasileiras de 2016. Estudos em Comunicação, v. 25, p. 253-285, 2017.
  6. BRAGA, S. S. CARLOMAGNO, M. C. Eleições como de costume? Uma análise longitudinal das mudanças provocadas nas campanhas eleitorais brasileiras pelas tecnologias digitais (1998-2016). Revista Brasileira de Ciência Polí­tica, Brasí­lia, v. 26, p 7-62, 2018.
  7. BRAGA, S. S.; CRUZ, L. C. As tecnologias digitais e o mandato dos representantes: um estudo sobre o uso da internet pelos deputados estaduais brasileiros da 16a legislatura (2007-2011). In: SILVEIRA, Sérgio Amadeu; BRAGA, Sérgio; PENTEADO, Cláudio. (orgs.) Cultura, polí­tica e ativismo nas redes digitais. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2014.
  8. CARRERAS, M. Outsiders and executive-legislative conflict in Latin America (1980–2007). Latin American Politics and Society, v. 56, n.3, 2016.
  9. CERVI, E. U. Manual de métodos quantitativos para iniciantes em Ciência Polí­tica. V.1. Curitiba: CPOP-UFPR, 2017
  10. CODATO, A; LORENCETTI, A; PRATA, B. Elites polí­ticas e representação: uma investigação da literatura contemporânea sobre polí­ticos profissionais. BIB – Boletim de Informação Bibliográfica, São Paulo, n. 95. 89–105, 2020.
  11. CORRALES, J. Latin America"™s Neocaudillismo: ex-presidents and newcomers running for President"¦ and winning. Latin American Politics and Society, v. 50, n. 3, 2008.
  12. DONATELLO, L. M. Y LEVITA, G. (2017). ¿Renovación de las elites o renovación de las élites polí­ticas? Los diputados outsiders en los paí­ses del Mercosur (2003-2015). Revista de Investigaciones Polí­ticas y Sociológicas, Universidad de Santiago de Compostela, 16(2), 45-64
  13. MARENCO, A. Y SERNA, M. (2007). Por que carreiras polí­ticas na esquerda e direita não são iguais? Recrutamento legislativo no Brasil, Chile e Uruguai. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 22(64), 93-113
  14. MARQUES, F. P. J. A. ; AQUINO, J. A.; MIOLA, E. Deputados brasileiros no Twitter: um estudo quantitativo dos padrões de adoção e uso da ferramenta. Revista Brasileira de Ciência Polí­tica, 2015, n. 14, p. 201-225.
  15. MORETTIN, P. A.; BUSSAB, W. O. Estatí­stica básica. Saraiva Educação SA, 2017.
  16. MIGUEL, L. F. Capital polí­tico e carreira eleitoral: algumas variáveis na eleição para o Congresso brasileiro. Revista de Sociologia e Polí­tica, n. 20, p. 115–134, 2003.
  17. PEREIRA, M. A. G.; SANTOS, M. L.; ALMEIDA, H. N. Representação Polí­tica e Internet - Uso das TICs por Membros do Parlamento Brasileiro. Revista Polí­tica Hoje, Recife, v. 27, n. 1, p.83-104, 2018.
  18. PURBA, K. R.; ASIRVATHAM, David; MURUGESAN, Raja Kumar. An analysis and prediction model of outsiders percentage as a new popularity metric on Instagram. ICT Express, 2020, 6.3: 243-248.
  19. REHBEIN-SATHLER, A. G.; FERREIRA, H. F. Mandato Digital: uma experiência com utilização de aplicativo. E-Legis; Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação da Câmara dos Deputados, v. 13, p. 103-119, 2020.