
 

 

 

EBC AT THE MERCY OF THE GOVERNMENT — ANY GOVERNMENT 

 

 

Eugênio Bucci1 

Camilo Vannuchi2 

 

 
Abstract: This article reveals how the legal nature of Empresa Brasil de Comunicação (EBC), a state-

owned communications company linked to the Federal Government, favored the interference of the 

Executive Power. To do so, it recapitulates its creation, between 2007 and 2008, and examines how its 

design left loopholes for the edition of administrative measures in order to control it. Without independence 

both on management and on journalistic agenda, the EBC was subject to the predilections of the Presidency, 

both under Lula (until 2010) and Dilma (2011-2016), as well as, much less discreetly, under Michel Temer 

(2016-2018) and Jair Bolsonaro (since 2019). Based on the analysis of aspects of legislation and practical 

cases, the article demonstrates that the legal nature of the EBC, an entity of indirect administration whose 

management is entirely controlled by the Executive, seemed to be incompatible with the ideals of 

democratic public communication. 

 

Keywords: EBC; Public communication; Democracy; Legislation. 

 

1 Introduction 

Empresa Brasil de Comunicação (EBC) was born from a Provisional Presidential Decree 

(or Medida Provisória, MP) published in 2007, which promoted the merger of two old institutions 

dedicated to communication. The first of them, Radiobrás, with about 1,200 employees, was a 

federal public company that controlled Agência Brasil, Radioagência Nacional, the important 

Rádio Nacional of Rio de Janeiro, and TV Nacional of Brasília (an open signal and programming 

broadcaster) with a cultural and public profile, similar to TV Cultura, in São Paulo), NBR (a TV 

broadcaster dedicated to covering the acts of the Federal Executive Branch) and some other AM, 

FM and shortwaves radio stations. The other one was the traditional TV Educativa of Rio de 

Janeiro (TVE), linked to the Roquette Pinto Foundation, with approximately more 1,200 

employees, which also controlled Rádio MEC, in Rio, which played classical music, and an 

educational television in Maranhão. Radiobrás was a state-owned company, historically subject 

to the Federal Government; TVE, a Social Organization with a touch of autonomy. 

The Provisional Presidential Decree (MP) that placed the two under the same command, 

in a single entity, won the number 398 and was published on October 9, 2007. In fact, the MP did 

not create anything, it only authorized the Federal Government to create Empresa Brasil de 

Comunicação, EBC, which would then be responsible for TV Brasil, which resulted from the 

 
1 Professor at the School of Communications and Arts (ECA) of the University of São Paulo (USP). E-mail: 

eugeniobucci@uol.com.br 
2 Journalist and writer, Master and Doctor in Communication Sciences by the University of São Paulo (USP). E-mail: 

camilo.vannuchi@gmail.com 

mailto:eugeniobucci@uol.com.br
mailto:camilo.vannuchi@gmail.com


Eugênio Bucci, Camilo Vannuchi 

212 E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688 

merger of TV Nacional with TVE. In fact, MP 398 got off to a rocky start. Not having been 

approved in its first sixty days of validity, it was extended for another sixty days, in December 

2007, until it was accepted by the Legislative Power. 

Born that way, EBC grew up with a defect of origin, as will soon be seen. The authors of 

the MP had before them the opportunity to end the corrupted communication structures of the 

authoritarian State (Radiobrás had its roots in the military dictatorship, hence the subservience 

that has always characterized it). They could inaugurate a renewed institution, along the lines, 

even if merely close, of more modern organizations, such as those that manage German, French, 

Swiss, British or American public broadcasters. They had the option of designing a public-law 

foundation and rejected the alternative. 

But this was not the only alternative for an entity with more autonomy. Its creators could, 

for example, design a non-profit, private-law organization that would have a council of civil 

society representatives in its control. They could have reserved seats for the Federal Executive on 

that council, taking care to greatly reduce government interference. They didn't want to go there 

either. They could also have followed the model of the Padre Anchieta Foundation, which 

manages TV Cultura in São Paulo. It is true that, in the case of this foundation, the State 

government maintains absolute control over the entity's destinies, by official and unofficial 

means. But even so, the Padre Anchieta Foundation, in terms of autonomy, is incomparably 

superior to the EBC. 

Among all the possible alternatives, the choice was made to give the EBC the nature of a 

state-owned company, in the mold of the old Radiobrás, with a few modifications that turned out 

to be inexpressive or insufficient. 

 

2 A Radiobrás without “eira” 

It was a serious mistake. By opting for the structure of a state-owned company – in which 

power is exercised by a board of directors and an administrative council, both made up of 

representatives appointed by the Executive (Presidency of the Republic and ministries) –, the 

Palácio do Planalto, which sent the MP to Congress, did nothing more than create a reissued 

Radiobrás. 

It is true that some management instruments implemented by the EBC, such as an 

ombudsman and a board of trustees – well intentioned by reserving fifteen of the twenty seats to 

civil society and proposing to seek representation by race, gender and sexual orientation, although 

only regional representation and the multiplicity of professional experiences were contained in 

the law that created it – they would, at least in theory, have the power to oxygenate decision-

making instances and ensure what was called, at the time, “diversity” and “plurality of voices” in 

the programming. It was not enough. In a short time, especially with the exchange of tenants at 

the Palácio do Planalto, such instruments proved ineffective, perhaps insignificant, becoming, at 



EBC at the mercy of the government — any government 

E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688                                    213 

the end, mere institutional makeup. 

Not even TVE, with habits a little more attached to culture than to government, was able 

to positively influence the prevailing mentality at EBC – perhaps because it was headquartered in 

Rio, while the new company established its epicenter in Brasília. In this way, the organizational 

culture of the old Radiobrás remained practically unchanged. With all its vices and flaws. 

The custom of flattering the authorities in the Esplanada dos Ministérios continued 

(BUCCI, 2008). The common behavior of speaking well about who is on top remained 

unchanged. The main change in the new season was outside the EBC: as the rulers said they were 

leftists, and imagined themselves more democratic than their predecessors, the orders from the 

Planalto for the new company were, so to speak, almost always less authoritarian. Whether by 

mistake or naivety, whether deliberately or purposefully, the nature of the bonds of obedience has 

remained unchanged. This was the most terrible illusion of the much-publicized reform of public 

communication in the Lula government: its agents imagined that, by putting the old structures and 

the old servile mentalities to fulfill the orders emanating from a power that had the desire to be 

"progressive", they would be creating a new public communication, a public communication of a 

new kind. Unfortunately, there was nothing new there – and this melancholy truth showed its full 

face under the Temer government and then under the Bolsonaro government. 

With the Provisional Presidential Decree (MP) 398, the Lula government, then in the first 

year of its second term, intended to show the image of a modern public communication. In those 

times, more advanced sectors of civil society called for a reform in this sector. The way in which 

federal and state authorities used and abused the public communication equipment within their 

reach to practice self-promotion – hidden or openly – was shown to be incompatible with a mature 

democracy. It was necessary to change. MP 398, however, has changed virtually nothing. 

There were hits. The most evident of these was to merge Radiobrás and TVE of Rio de 

Janeiro into a new institution, capable of centralizing operations that were previously dispersed, 

if not superimposed and redundant. The merger complied with the principle of economy and was 

guided by administrative rationality. It also seemed right to propose a new television channel, TV 

Brasil, dedicated to the production and dissemination of content of a public nature, not guided by 

official offices, as was the rule in the NBR. Furthermore, what was seen was the perpetuation of 

practices that referred to old authoritarian rubble. EBC was born with the look of a retreaded 

Radiobrás. Even in the name. If the old state-owned company was founded in 1975 under the 

name Empresa Brasileira de Comunicação, its replacement was called Empresa Brasil de 

Comunicação: a Radiobrás without the suffix “eira”. 

 

3 Subordination to Secom, in flagrant conflict of interests 

When the MP that created EBC was suggested to the Presidency of the Republic, the 

explanatory statement, signed by the ministers Franklin Martins (Department of Social 



Eugênio Bucci, Camilo Vannuchi 

214 E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688 

Communication – Secom), Dilma Rousseff (Casa Civil – Executive Office) and Paulo Bernardo 

(Planning), spoke of “concern present of guaranteeing the autonomy of the new company, through 

the creation of institutional mechanisms to protect it from the two sides that could constitute 

threats: subordination to government guidelines and conditioning to strict market rules”. These 

were words in line with a developed democracy. However, these words had no practical 

translation. Both the MP and the EBC Statute, presented by Presidential Decree number 6,246, of 

October 24, 2007, did not give effect to that “concern”. 

As for the lack of independence, progress is almost nil. Just look at how the “EBC's top 

management and guidance body” is composed, that is, the Administrative Council (see Articles 

14 and 15 of the Statute and Articles 12 and 13 of the MP). As in all other state-owned companies, 

this council holds the management command in the company. Of the five members, the minister 

of the Department for Social Communication of the Presidency of the Republic appoints two. The 

third is the company's CEO, appointed by the President of the Republic. The other two come from 

the Ministry of Planning and the Ministry of Communications. This council is responsible for 

electing and removing the directors of EBC, with the exception of two: the CEO and the general 

director, both appointed directly by the President of the Republic. With this council, there can be 

no doubt about the notorious fact that the EBC would be unable to break with "subordination to 

government directives." 

Nor the board of trustees, made up of fifteen representatives of civil society, a staff 

representative and four representatives of four ministries, would have the tools to do so. It should 

be noted that the fifteen representatives of the civil society were also appointed by the President 

of the Republic, so that, although ostentatious, this board of trustees had no way of ruling 

anything, as would become evident in the following years. Although this board was authorized – 

only by an absolute majority – to impute a vote of no confidence to the directors, something more 

than exceptional and very improbable, his advisory functions had nothing to do with deliberation. 

They were, rather, decorative. 

To make matters worse, EBC was linked to the Department of Social Communication of 

the Presidency of the Republic (Secom), whose minister assumed the prerogative of appointing 

the chairman of the Administrative Council, the highest governing body of the state-owned 

company. The institutional link between EBC and the Presidency of the Republic went against 

the best principles of public communication. Let us remember that Secom, in 2008, was not an 

organization with cultural purposes. Far from it: its duties revolved (and still revolve) around the 

defense of the immediate interests of the Presidency of the Republic. Secom was (and still is) 

responsible for managing the Federal Government's advertising, that is, the purchase of 

advertising space in private media. It handled (and still does) the press office for the Presidency 

of the Republic, working to promote a favorable image of the president. 

According to the canons of journalistic ethics, a body dedicated to press consultancy and 



EBC at the mercy of the government — any government 

E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688                                    215 

to buy advertising in press vehicles should not oversee a public company which should report 

objectively. The purposes and methods of press relations – in public or private bodies – are not 

compatible with the purposes and methods of journalism. Anyone who says otherwise ends up, 

even if inadvertently, confusing public opinion. By appointing the chairman of the EBC 

Administration Council, Secom has naturally turned into a conflict of interest with its ministry 

status. If the Lula government really wanted a journalistic EBC, it could not have linked the 

company to the Presidency of the Republic. Public and independent journalism – an activity that 

exists, with brilliance, in several democracies – would not be able to prosper within a structure so 

close to the Presidency of the Republic. It wouldn't have and, as history has shown, it didn't. 

In 2020, also by Provisional Presidential Decree (MP 980/20), the Bolsonaro government 

transferred the command of EBC to the Ministry of Communications, but did not reduce the 

Planalto's dominance in its administration. On the contrary: by politicizing the Ministry of 

Communications, the government accentuated its dominance. In democratic States, public 

broadcasters have much more affinity with the area of culture than with areas in charge of the 

Presidency of the Republic's agenda. In Brazil, the movement takes place in the opposite direction. 

In the first four years of its existence, under the presidency of journalist Tereza Cruvinel, 

EBC tried to follow a less state-owned and more public line. The quality of TV Brasil's 

programming took an unmistakable leap, showing attractions far superior to those seen until 2007. 

But, as for transforming EBC into a set of truly public broadcasters (TV and radio stations, in 

addition to Agência Brasil, on the Internet), this was never achieved. There was a wall. The reason 

for this wall was, from the beginning, very clear. The highest instance of EBC and TV Brasil was 

not within themselves: it was in the Palácio do Planalto. According to Article 19 of the Law 

11,652 from April 7, 2008 (which implemented the MP of 2007), what was already expected was 

established. It was up to the Presidency of the Republic to appoint the company's CEO and the 

general director. This mechanism, just this one, would be enough for the definitive diagnosis. 

In its legal nature, EBC never sheltered, in the form of law, what democracies learned to 

call public broadcasters. In companies of public, but non-governmental nature, which manage 

public broadcasters, such as the British BBC, or the German ARD, or the Swiss RTS, there is an 

independent board, without subordination to any State authority, which fulfills the function of 

ensuring management autonomy. EBC does not have devices that ensure the same distance. EBC, 

on the contrary, is entirely linked to the governmental machine, with clear traces of subordination. 

A subordination that, although not expressed in the law, is undeniable. EBC manages stations 

such as TV Brasil which, at least until the Dilma Rousseff government, broadcasted some typical 

programs on public broadcasters, which indicates a less government-oriented intention. In its legal 

basis, however, it is nothing more than a state-owned company – it belongs to the state – a state-

owned company, since its management is subordinate to government authority. 

Worse still: it was born in charge of operating and producing government communication. 



Eugênio Bucci, Camilo Vannuchi 

216 E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688 

Until the end of Michel Temer's government, that is, until the end of 2018, there was a specific 

television channel, within EBC, in charge of this programming: NBR. Indeed, the eighth article 

of Law 11,652 of 2008, entrusts the company of "providing services in the field of broadcasting, 

communication and related services, including the transmission of acts and matters of the Federal 

Government", in addition to "carrying out other related activities, assigned to it by the Department 

for Social Communication of the Presidency of the Republic”. The text is explicit and, also 

explicitly, makes it clear that EBC is directly subordinate to the Palácio do Planalto. It is legally 

subordinate to an authority that is external to it, and this authority – originally Secom and, more 

recently, the Ministry of Communications – has the mission of taking care of the image of the 

Federal Government. Therefore, EBC is an organic part of the Palácio do Planalto’s strategy to 

build and preserve the Government's good image. This in no way corresponds to the requirements 

of public broadcasters. The least that can be said is that EBC defined itself as an unstable hybrid 

of two antipodean vocations: the speech of those who created it promised public communication, 

like the American PBS, while the letter of the law forced it to provide government promotion 

services, on the line of the radio program A Voz do Brasil. 

 

4 How Michel Temer's government put an end to the utopia 

For those who still had doubts, the government of Michel Temer, which was established 

after the controversial impeachment of Dilma Rousseff in 2016, came to bury them all. In the 

early days of the Temer government, Empresa Brasil de Comunicação, at the time with an annual 

budget of around 750 million reais, five times greater than that of Fundação Padre Anchieta, 

underwent every type of intervention. 

On May 17, 2016, the President of the Republic, who was still in the position as an 

interim, dismissed the EBC’s CEO, journalist Ricardo Melo, in an abrupt and disrespectful 

manner. Melo had taken office on May 10th and, according to one of the innovations of law 

11,652, of April 7, 2008, he was invested with a four-year term. In defense of his rights, he filed 

a lawsuit in the Supreme Court (STF) to regain his post. 

On June 2, STF Minister Dias Toffoli determined, by injunction, the return of Ricardo 

Melo to the presidency of the EBC. He survived there for three months. On the same September 

1st in which Michel Temer took office on a permanent basis, after the vote in the Senate that 

consummated the impeachment of Dilma Rousseff, the new president of the Republic edited the 

MP 744/2016, which amended the law that regulates EBC and dismissed Ricardo Melo again – 

now once and for all – and summarily extinguished the EBC ombudsman and the board of 

trustees. 

The objectives of the MP are contained in the explanatory statement, signed by the 

ministers Eliseu Padilha and Dyogo Henrique de Oliveira at the time: 



EBC at the mercy of the government — any government 

E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688                                    217 

It is intended to link EBC directly to Casa Civil [Executive Office] of the 

Presidency of the Republic, to extinguish the Board of Trustees, a consultative 

and deliberative body, and to change the wording of art. 19 of Law No. 11,652 

of 2008, in order to clarify that the term of the EBC's CEO is improper, that is, 

he is among those that are subject to dismissing, and to promote formal 

adjustments resulting from changes made to the structure of the Presidency of 

the Republic recently through MP No. 726, of May 12, 2016. (...)§ 2 of art. 19 

of Law No. 11,652 of 2008, establishes that the term of office of the CEO will 

be four years. However, contrary to what the hasty reading and literal 

interpretation of the MP may indicate, despite the word "term" being present, 

the EBC President can be dismissed by the President of the Republic at any 

time (BRASIL, 2016, [np]) 

The justification for the extinction of the Board of Trustees was speed. “The extinction 

of the Board of Trustees is due to the need to streamline decisions within the scope of EBC, in 

compliance with the principle of efficiency”, states the document (BRASIL, 2016). 

It didn't take more than a stroke. As the structuring of EBC had this gap, it was through 

it that the Temer government put to rest all the public communication rhetoric that still existed 

within the company. EBC was not a company of public and non-governmental pretensions, it was 

just a subservient state-owned company – and so it continued to be. In fact, that's how it got worse. 

A lot worse. 

But EBC was a hybrid of two vocations, let's not forget. Therefore, there was an internal 

debate. The company stirred. Both the Executive Board and the Board of Trustees issued 

repudiation notes on May 13 against Ricardo Melo's resignation and his replacement by a new 

president. 

“The appointment of a new CEO for EBC before the end of the current term will violate 

a perfect legal act,” wrote the Board of Executive Directors (EBC, 2016a). The note went on 

stating that the dismissal also violated a "fundamental principle of the rule of law, as well as one 

of the specific principles of Public Broadcasting, related to its autonomy." 

The note from the Board of Trustees invested in a similar line: 

(...) In order to preserve its autonomy in the development of public 

communication, EBC is also endowed with legal provisions present in article 

19 of Law 11652/08 that grant a mandate to its CEO who, once appointed, 

cannot be removed unless by the agent's own will or serious disrespect for the 

legal dictates that govern his functions and responsibilities, and only by 

deliberation of the Board of Trustees (EBC, 2016b, np). 

The concern with the episode reached international instances. On June 24, 2016, the UN 

and OAS rapporteurs for freedom of expression spoke out about the interference in EBC and 

highlighted the need to avoid setbacks in communication. “We take note of the concerns 

expressed by the government about the economic situation of EBC,” said David Kaye, UN Special 

Rapporteur on the Promotion and Protection of the Right to Freedom of Opinion and Expression. 

“However, these concerns do not justify interference in the administration of a national public 

broadcaster and, in particular, in its journalistic work” (UN AND OAS RAPPORTEURS FOR 



Eugênio Bucci, Camilo Vannuchi 

218 E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688 

FREEDOM OF EXPRESSION, 2016, no page). 

Edison Lanza, Special Rapporteur for the Organization of American States for Freedom 

of Expression, recalled that international standards determine that States must ensure that public 

broadcasting services function independently of governments. “This means guaranteeing their 

administrative autonomy and editorial freedom,” he said (UN AND OAS RAPPORTEURS FOR 

FREEDOM OF EXPRESSION, 2016, no page). 

Finally, on October 7, 2016, after the termination of the Board of Trustees through the 

MP 744, it was the turn of the Federal Public Ministry, through the Federal Attorney for Citizens' 

Rights, to publish a technical note reiterating the warnings made by the UN and OAS rapporteurs. 

The note from the Federal Public Ministry (MPF) (2016) has fourteen pages and responds mainly 

to MP, which, "on the pretext of 'streamlining decisions within EBC', introduced several changes 

in the company's structure that directly affect its autonomy and possibility to carry out its 

institutional functions independently of the government and the market” (p. 4). 

The MPF note points out unconstitutionalities detected in MP 744, some of which are 

formal. "The urgency or relevance, a double constitutional requirement for issuing provisional 

measures, is not present in the case under examination", says the text (p. 6). Then, he advocates a 

public communication system not subservient to the government: 

As a result of the structural weakening produced, the space for the practice of 

"censorship of a political, ideological and artistic nature" is opened, both by 

defining the editorial line and programming in the perspective of the interests 

of government officials, as well as by silencing voices that dare to diverge from 

the government. (...) How can the EBC directors, without the Board of Trustees 

and without the guarantee of the mandate of the CEO, resist the pressures of 

the Executive Power? (...) The MP 744/16, destructuring EBC, especially with 

the extinction of the Board of Trustees and the mandate of its directors, 

annihilated the concrete experience of implementing a public system in the 

country. The institution of a system that is public, alongside a state and a 

private one, has been the model adopted in the main democracies to ensure the 

pluralism of ideas through the diversity of sources (...). (p. 8-9). 

To no avail. The intervention in EBC was consummated on March 1, 2017, with the 

sanction of Law 13,417, which amended Law 11,652 of 2008 in order to incorporate the content 

of the MP of 2016, then added by two novelties: EBC started to respond to the Casa Civil, and no 

longer to Secom; and, in place of the extinct Board of Trustees, with twenty members, the 

Editorial and Programming Committee was created, with eleven. The term was reduced from four 

to two years. 

The climate within the company has deteriorated a lot. One of the signals came on the 

talk show Sem Censura, which was broadcast live on TV Brasil. On November 23, 2017, one of 

the guests was actor Pedro Cardoso, well known for the role of Agostinho Carrara in the series A 

Grande Família, aired by Rede Globo from 2001 to 2014. That night, part of the network's staff 

was on strike for wage adjustment and against the suppression of labor rights. Before going to the 



EBC at the mercy of the government — any government 

E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688                                    219 

studio, Cardoso spoke with employees who kept vigil in front of the building. When the presenter 

asked him the first question, he replied like this: 

I apologize to you, but I'm not going to answer this question or any other 

question, because when I got here today, I found a company that is on strike, 

and I don't participate in programs in companies that are on strike. (...) I have 

the greatest respect for all of you, those who are at a standstill, those who are 

working and those who are here. But, in front of this government that is ruling 

Brazil, I am convinced that the people who are on this strike are probably right. 

So I'm not going to talk about the subject I came to talk about, or any other. 

And what I also came to know, when I arrived here, is that the president of this 

company, which belongs to the Brazilian people, made extremely 

inappropriate comments about what a colleague of mine would have said, in 

which the presence of African blood is visible on the skin. (...) So, if this 

company, which is the home of the Brazilian people, has a person in the 

presidency who speaks against this, I cannot talk about the subject I came here 

to talk about. (...) I apologize. I will stand up out of respect for the strikers and 

leave (CARDOSO, 2017, no page). 

The changes imposed on EBC were all legal. They took place and proceeded within the 

regulatory framework established for the company. Before Temer, the Planalto could do anything 

– but they believed that they acted to make the governmental communication more public. With 

Temer, the Planalto could also do anything – but they intended to make a communication that one 

day they imagined it could be public more governmental. Legal frameworks, however, were not 

violated. What was violated by Temer was a project, not consolidated by law, which flirted with 

a communicational utopia independent from the State. It all disappeared into thin air. 

Without breaking the law, Temer's measures hurt all good manners, and ran over a more 

airy culture that was being tried at EBC. The changes he imposed took place without public 

consultations or internal debates, contributing to foster legal and professional insecurity within 

the company. The effects most commonly suffered by journalists were editorial, with the 

suppression of reports criticizing the Federal Government, and job-related, through the dismissal 

or non-renewal of contracts with professionals who diverged from Michel Temer's administration. 

Tereza Cruvinel, who had been president of the company, was one of the journalists 

dismissed. She was a commentator. Then, journalists Paulo Moreira Leite, Luís Nassif, Sidney 

Rezende, Paulo Markun and Leda Nagle were dismissed. The justification, in all these cases, was 

the need for budgetary readjustment, reinforcing the explicit argument that EBC wasted a lot of 

money — as well as the implicit argument that the governments that ran it until 2016 favored 

political allies. 

Another journalist whose contract was not renewed was Laurindo Lalo Leal Filho. A 

retired professor at USP's School of Communications and Arts (ECA-USP), Lalo was the EBC's 

first ombudsman, from 2008 to 2010, a function that ended in 2016 along with the Board of 

Trustees. For ten years, he had hosted the program Ver TV, in which he discussed television 

programming in the country. 



Eugênio Bucci, Camilo Vannuchi 

220 E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688 

Lalo was one of the participants in the seminar “The challenges of public communication 

in Brazil”, mediated by Camilo Vannuchi at ECA-USP, on May 17, 2017. Organized by the 

Academic Center Lupe Cotrim and the National Forum on Communication Rights, the debate had 

three other journalists also present: Rita Freire, president (repealed) of the EBC Board of Trustees; 

Eliane Gonçalves, reporter for Rádio Nacional and representative (repealed) of the EBC workers 

on the Board of Trustees; and Ana Cláudia Mielke, coordinator of Coletivo Intervozes, a social 

organization for the democratization of communication. “What guarantees the fact that it is public 

is the distance from the State that created it”, said Lalo, highlighting the independence of the 

Board of Trustees as a determinant in the conduction of the content produced by EBC: 

The State gives the boost, but, at the same time, creates mechanisms within the 

company so that the society can participate in it and guarantee autonomy in 

relation to the State. (...) When it is very close to the State, it ceases to be public 

and becomes state-owned (OS DESAFIOS DA COMUNICAÇÃO PÚBLICA 

NO BRASIL, 2017, no page). 

Rita Freire used the word “dismantling” to refer to changes in the company and reiterated 

the board's commitment to ensuring a multiplicity of voices in the construction of EBC. “We 

started this process of dismantling EBC with the illegal act of someone claiming the chair of the 

country's president,” she said (OS DESAFIOS DA COMUNICAÇÃO PÚBLICA NO BRASIL, 

2017, no page). The first president of the Board of Trustees appointed by the society, and not by 

the government as before, Rita said that the "dismantling" was preceded by an "intense campaign" 

with the objective of weakening the structure of EBC and making "terrorism". "The workers went 

to work and thought that the next day they might no longer have a job, that EBC might cease to 

exist." 

The presence of a reporter who still worked at EBC allowed the audience to hear reports 

about the company's backstage after the "dismantling": "The interference in the contents happened 

before", recognized Eliane Gonçalves (OS DESAFIOS DA COMUNICAÇÃO PÚBLICA NO 

BRASIL, 2017, without page). "But we had the Board of Trustees to go and say: 'look, there is 

interference in the content'." According to her, the attempt to influence the news in previous 

governments was not comparable to what was observed after the intervention. “It’s impossible to 

stop the custom of appraising who is on top overnight. It’s constructed. But we had structures that 

were being set up to appeal.” Eliane also mentioned episodes of more or less explicit censorship: 

Suddenly you start to discover that facts like a march on March 8th are not 

interesting for radio. Suddenly there was no space, or suddenly they forgot to 

call the reporter who is going to come in live. Then you discover that that 

assembly of aeronauts that is going to decide for a general strike cannot be 

called a general strike. "Can you just say that they are going to fight for the 

salary campaign?" What? On the eve of a strike, don't you have to tell people 

that they have to change their plane tickets, that they won't have a plane? "But 

then you can't use the wording general strike?" (...) A few days ago, a colleague 

who was called to review the Temer government, did not only have the text 



EBC at the mercy of the government — any government 

E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688                                    221 

completely changed by the manager (...) the person used her authority and said 

'you're going to put on your face in this text that is not yours'. (...) Violence, to 

the point where the head of Agência Brasil here in São Paulo was fired because 

he sent a reporter to cover the MTST camp in front of the Presidency of the 

Republic. (...) And this has happened without us being able to have the 

structures that we had before to appeal (OS DESAFIOS DA 

COMUNICAÇÃO PÚBLICA NO BRASIL, 2017, no page). 

In the history of public communication in Brazil, the idealization of editorial 

independence has always been closer to utopia than to the legal framework. In institutional 

routine, but in exceptional episodes, editorial independence was not put into practice, not even at 

EBC. However, it is unlikely that anyone would disagree that the company, from 2007 to 2016, 

was moving towards a more qualified and more democratic public communication. The problem 

is that progress was too slow and did not translate into a new legal framework and a new 

organizational culture.  

The Temer government's interference in EBC took on the shape of an announced death. 

For many, it was clear that the company would not resist pressure from the Executive. Over ten 

years, the reduction in subservience in relation to the government was due more to the assumption 

that the incumbents – first Lula and then Dilma – would not impose a gag on anyone. It was as if 

there was no need to formalize independence. It was as if, in the prevailing illusion, the future 

could not hold any surprises. It was as if a president with an authoritarian profile could never 

again take possession of the Palácio do Planalto. 

In this sense, it is curious to note that several authors already warned about the risk of 

dismantling long before the impeachment of Dilma Rousseff, in 2016. “EBC faces several 

challenges for its consolidation as a public communication company, which go beyond 

programming, but reaches the improvement of its legal-institutional model and its management”, 

wrote Márcia Detoni (2015, p. 148). “EBC project has contradictions and insufficiencies that are 

a reflection of the limits of the communication policy now being carried out in the country”, said 

Luana Bonone (2015, p. 47). “The model of nomination by the President of the Republic is still a 

structural obstacle to the independence of the Council, since, even in a subjective and non-formal 

way, it gives the nominees a kind of link to the Federal Executive”, observed Jonas Valente (2013, 

p. 272). Eugênio Bucci issued the same alert several times, as he did in the book O Estado de 

Narciso, published in 2015: 

At any time, under the most personal justification or under the most idealistic 

pretext, the prerogatives may be called into action, which will bring down the 

effort to create and maintain editorial independence. (BUCCI, 2015, p. 114). 

5 The Bolsonaro government and its policy of destruction 

As of 2019, what was “dismantling” became destruction. Still on the campaign trail, 

during 2018, the future president Jair Bolsonaro had sometimes said that he would privatize EBC, 



Eugênio Bucci, Camilo Vannuchi 

222 E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688 

as it did not give more than “a trace of audience”.3 There were also promises of extinction of the 

company. However, as soon as he took office, attitudes took a different line. The Planalto summit 

made it clear that it would no longer extinguish EBC. General Carlos Alberto dos Santos Cruz, 

then chief minister of the Secretary of Government, officially and publicly declared that EBC 

would continue, albeit with reformulations. 

No wonder. A government made up of obsessive political propaganda activists would not 

ignore a large-scale communication tool like that. Bolsonarism would not throw EBC away. I 

wouldn't close it at all. As for privatization, the best thing to do would be to wait. Quickly, the 

Bolsonaro government learned that it could use the manipulation of the media to its advantage. 

The subservience that had been useful to the Lula, Dilma and Temer governments could also 

come in handy for the Bolsonaro government. The governmental culture would follow the same, 

although its vectors had to be reoriented, moving from a moderate left, perhaps ashamed, to an 

extreme right without any rash. 

In the moment we conclude this article, the state-owned company is experiencing its 

moment of greater institutional precariousness, subject to excesses that have completely ended 

the dividing line between advertising and information of public interest. Of the ideals that led 

some journalists willingly to support the 2007 MP, at the beginning of Lula's second government, 

there is nothing left. Of the dreams that the state-owned company could become an achievement 

in public communication of excellence, only ashes remained. 

What is projected from this thanatic fantasy (a fantasy moved by Thanatos, inspired by 

an obsession with death) – which the current government pronounces and enunciates – is a 

communication that is not politically correct in the field of rights and that proves to be politically 

regressive (and oppressive) in the field of customs: soap operas without gay kisses, schools 

without sex education, teenagers with no libido and parents with four shotguns stored in their 

wardrobes. God above all. 

It is hardly surprising that, in April 2021, the allocation of 3.2 million reais was 

announced in the purchase, by EBC, of the broadcasting rights for TV Record's telenovela Os 

Dez Mandamentos, to be shown on TV Brasil. An unsustainable choice in all senses, not only due 

to the imperative of the secular state, which a state broadcaster should obey, but mainly due to 

the absence of arguments to justify the use of this money – or any public money – in the purchase 

of a product that is commercial, private, previously shown and made for profit, resulting in more 

profit for the producing company, without generating new jobs, without democratizing access to 

national or regional culture, nor promoting representativeness or plurality of themes, regions, 

 
3 After winning the second round and before taking office the politician insisted on his purpose. See “Bolsonaro diz 

que vai extinguir ou privatizar a TV Brasil, criada por Lula” (Bolsonaro says he's going to extinguish or privatize TV 

Brasil, created by Lula). Blog Notícias da TV, by Daniel Castro, at UOL. 29 Oct 2018. Available at: 

https://noticiasdatv.uol.com.br/noticia/televisao/jair-bolsonaro-diz-que-vai-extinguir-ou-privatizar-a-tv-brasil-criada-

por-lula -23012. Accessed on April 6, 2021.. 



EBC at the mercy of the government — any government 

E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688                                    223 

genres, creeds or contents. No justification at all. 

Where is EBC going? It’s impossible to know. Maybe they'll be able to cut it up and then 

sell it in pieces, in the bowl of souls, to private investors. Maybe they'll let it starve. Perhaps, in a 

twist of the political scene, some spark will survive. If so, hopefully future generations won’t 

make the same mistakes. I hope they will be able to establish a precise regulatory framework to 

ensure the establishment of a truly public communication, which is sorely needed – and sorely 

missed – for Brazilian democracy. 

 

6 Conclusion 

As is clear from the recapitulation of the history of the legislative arrangement that gave 

rise to the legal body of Empresa Brasil de Comunicação, EBC, there is no compatibility between 

its nature as a state-owned company controlled by a Administration Council directly appointed 

by the Executive Branch and the parameters of editorial and administrative independence 

requirements required by democratic standards of public communication. MP 398, of October 9, 

2007, effective in Law 11,652, of April 7, 2008, did not give the institution a legal and 

organizational nature that would protect it from the pressures coming from the Federal 

Government and that would create organic ties between it and the civil society, as seen in the 

main references of public communication in the democratic world, such as the British BBC or the 

German ARD. On the contrary, in line with the format already established in the former 

Radiobrás, the ties of government control remained intact, both in the composition of the 

Administrative Council and in the criteria for appointing the managing executives. 

The creation of the Board of Trustees, made up of representatives of society, although 

appointed by the Presidency of the Republic, opened a breach that alleviated the harshness of 

subordination. In this sense, the advent of the Board of Trustees can and should be taken by 

scholars as a meritorious and consistent airing in accordance with the purposes of public 

communication. Despite the success, the results were not enough to invert the logic of 

governmental-state communication, such as that practiced at Radiobrás at least until the beginning 

of the first Lula Government, in the direction of an informative, independent, plural and critical 

communication. Remember that the Board of Trustees had some prerogatives — such as oversight 

of editorial quality and the possibility of a censorship vote against the company's management — 

which, in practice, were insufficient, almost ineffective. 

During the second Lula Government (2007-2010) and the Dilma Rousseff Governments 

(2011-2016), the interference of the interests of the Palácio do Planalto on EBC was not harsh, 

since there was a coincidence of editorial positions between the top of the public company and 

the top government. Subordination was clear, but not hostile or harsh. The programming was to 

the liking of the Government and the latter, in turn, was to the liking of the company's journalistic 

and administrative staff. 



Eugênio Bucci, Camilo Vannuchi 

224 E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688 

Institutional and functional frictions revealed their edges only in the early days of the 

Michel Temer Government (2016-2018). During this period, after failing in an administrative 

attempt to remove the newly established president of EBC, who had a formal term for another 

four years, the Temer government did not need much time and work to edit a new MP (MP 

744/2016 ), which ended the term of the president and extinguished the Board of Trustees. As the 

EBC's journalistic and administrative culture had not changed, as it did not develop roots of 

independence rooted in civil society – and not in the State –, all it took was a stroke for the Palácio 

do Planalto to put down the entire utopia of an institution of public communication that would 

sprout from within a state-owned company. The dream didn't come true. The project failed. The 

legislation reserved the power in EBC for the people placed there, directly by the Executive 

Power, within the Administrative Council. The government, even in the years of greater 

enthusiasm with the hopes of public communication, had remained intact – inscribed within the 

company's organizational chart and in its effective, albeit undeclared, subordination bonds to the 

Government. Finally, all that was needed was for the Michel Temer Government to redefine 

EBC's internal rules. In essence, it was a public company (an indirect administration entity) linked 

to the Government. In essence, it remained so. There were only made minor, peripheral 

adjustments and, with them, made explicit the total subordination, which had previously been 

shrouded in ambivalence and progressive rhetoric. Critics may say that that government acted 

with brutality and disrespect towards the company – and will have arguments to that effect – but, 

at the same time, there is no denying that previous governments, which declared themselves 

committed to creating a true public communication institution through a regime of editorial and 

administrative independence, did not build the necessary legal framework for such an ambitious 

mission. The precarious legislation left open the bridge over which the Palácio do Planalto had 

free access to the company's destinations. Through this same bridge, the authoritarianism of the 

Temer government traveled at will. Was there resistance? Yes, there was. But they were fleeting, 

tenuous, ephemeral. There was nothing to do. 

More recently, the truculent measures of the Bolsonaro Government, initiated in 2019, 

only confirm the diagnosis outlined in this article. Palácio do Planalto benefits from EBC 

according to the agenda of interests that suits it best, treating the institution as if it were nothing 

more than a private producer of sounds, texts and images to carry out party propaganda for the 

Presidency of the Republic.  

It is evident, finally, that when the creation of an organization that would take forward 

non-partisan and non-governmental public communication in Brazil was on the agenda, its 

defenders and sponsors made mistakes by not endowing it with a legal nature that clearly 

stipulated the frontiers of independence. EBC was never an institution controlled by society. It 

was, all along, a state-owned company commanded by the Federal Government. Therefore, 

Michel Temer and Jair Bolsonaro found almost no barriers to demote it as they demoted it. 



EBC at the mercy of the government — any government 

E-legis, Brasília, n. 36, p. 211-226, set./dez. 2021, ISSN 2175.0688                                    225 

 

Referências 

BONONE, Luana. O Brasil que você não vê na TV (comercial). In: MIELLI, Renata. Direitos 

negados: um retrato da luta pela democratização da comunicação. São Paulo: Centro de Estudos 

da Mídia Alternativa Barão de Itararé, 2015. p. 47-56. 

BRASIL. Medida Provisória nº 744, de 1º de setembro de 2016. Altera a Lei nº 11.652, de 7 

de abril de 2008, que institui os princípios e objetivos dos serviços de radiodifusão pública 

explorados pelo Poder Executivo ou outorgados a entidades de sua administração indireta e 

autoriza o Poder Executivo a constituir a Empresa Brasil de Comunicação - EBC. Brasília, DF: 

Presidência da República, 2016. Disponível em.  Acesso em 6 abr 2021. 

BUCCI, Eugênio. Em Brasília, 19 horas. Rio de Janeiro: Record, 2008.  

BUCCI, Eugênio. O Estado de Narciso. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. 

Carlos Negreiros fala sobre música afro-brasileira. Publicado pelo canal tvbrasil. [S. l.: s. n.], 

2017. 1 vídeo (1:03:45).  Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=TbYbDVmcIxU. 

Acesso em 6 abr 2021. 

Brasil de Fato (Brasil).OS DESAFIOS DA COMUNICAÇÃO PÚBLICA NO BRASIL. Fórum 

Nacional de Direito à Comunicação.       2017. São Paulo, 17 de maio de 2017. Facebook: 

brasildefato.  Disponível em 

https://web.facebook.com/brasildefato/videos/vb.185129231535049/1430297903684836/. 

Acesso em 6 abr 2021. 

EMPRESA BRASIL DE COMUNICAÇÃO (EBC). Nota da Diretoria Executiva da EBC. 

Brasília, 2016a, 19/05/2016. Disponível em https://www.icict.fiocruz.br/content/nota-da-

diretoria-executiva-da-ebc. Acesso em 6 abr 2021. 

EMPRESA BRASIL DE COMUNICAÇÃO (EBC). Nota: Conselho Curador se posiciona 

contra mudanças na direção da EBC. Brasília, 2016b, 14/05/2016. Disponível em 

https://www.ebc.com.br/sobre-a-ebc/noticias/2016/05/nota-conselho-curador-se-posiciona-

contra-mudancas-na-direcao-da-ebc. Acesso em 6 abr 2021. 

DETONI, Márcia. Mídia pública na sociedade da informação. São Paulo: Mackenzie, 2015. 

342 p.  

BRASIL. MINISTÉRIO PÚBLICO FEDERAL. Nota Técnica nº 07/2016/PFDC, de 7 de 

outubro de 2016. Brasília, DF: Ministério Público Federal, 2016. Disponível em 

http://www.mpf.mp.br/pfdc/manifestacoes-pfdc/notas-tecnicas/201607-nt-gt-com-ebc-mp-74. 

Acesso em 6 abr 2021. 

UNACON SINDICAL. Relatores da ONU e OEA sobre liberdade de expressão alertam 

para interferências na EBC e na CGU.     . Rio de Janeiro: UNACON Sindical, 01 jul., 2016. 

Disponível em https://unacon.org.br/2016/07/01/relatores-da-onu-e-oea-sobre-liberdade-de-

expressao-alertam-para-interferencias-na-ebc-e-na-cgu/. Acesso em 6 abr 2021. 

VALENTE, Jonas. Sistema público de comunicação no Brasil. In:      CASTRO, Daniel; 

MELO, José Marques de; RODRIGUES, João Cláudio Garcia (org.). Panorama da 

comunicação e das telecomunicações no Brasil: 2012-2013.     Brasília: IPEA, 2013. p. 263-

284. 

https://www.youtube.com/watch?v=TbYbDVmcIxU
https://web.facebook.com/brasildefato/videos/vb.185129231535049/1430297903684836/
https://www.icict.fiocruz.br/content/nota-da-diretoria-executiva-da-ebc
https://www.icict.fiocruz.br/content/nota-da-diretoria-executiva-da-ebc
https://www.icict.fiocruz.br/content/nota-da-diretoria-executiva-da-ebc
https://www.ebc.com.br/sobre-a-ebc/noticias/2016/05/nota-conselho-curador-se-posiciona-contra-mudancas-na-direcao-da-ebc
https://www.ebc.com.br/sobre-a-ebc/noticias/2016/05/nota-conselho-curador-se-posiciona-contra-mudancas-na-direcao-da-ebc
http://www.mpf.mp.br/pfdc/manifestacoes-pfdc/notas-tecnicas/201607-nt-gt-com-ebc-mp-74
https://unacon.org.br/2016/07/01/relatores-da-onu-e-oea-sobre-liberdade-de-expressao-alertam-para-interferencias-na-ebc-e-na-cgu/
https://unacon.org.br/2016/07/01/relatores-da-onu-e-oea-sobre-liberdade-de-expressao-alertam-para-interferencias-na-ebc-e-na-cgu/

